Monday, 29 May 2017

MENDERITA GASTRIK DAN CARA RAWAT GASTRIK DI BULAN PUASA


Sempena bulan puasa ni kakma nak kongsikan pengalaman kakma sendiri yang menderita gastrik selama lebih 16 tahun dan cara kakma rawat gastrik yang dihadapi di bulan puasa. Bagi anda yang pernah diserang gastrik mesti tahu macam mana seksanya kan.


Syukur sangat kesihatan kakma sejak 5 tahun nj banyak beza kesihatan kakma berbamding sebelum ini.
Sejak form 2 kakma di sahkan ada gastrik kronik. Masalah bila mkn lambat sakit, makan pedas tk boleh, makan banyak pun sakit.Memang kena jaga betul silap sikit je mesti kena serang gastrik lagi2 kalau bulan puasa.



Masa bulan puasa memang seksa sangat. teman kakma masa ni ubat gastrik air yg warna putih tu ada sokmo dlm peti sejuk..
1 lg ubat putih yg kunyah tu dan 1 lagi ubat biji bulat2 kecik boscapan kot namanya lupa dah nama apa coz dah 5 thn tk jumpa ubat tu.

Dulu masa sahur kakma akan mkn ubat2 tu utk elak sakit siangnya..
Lepas berbuka kakma mkn lg utk elak sakit mlm nya..coz perut terkejut bila berbuka mkn lebih sikit maklum lah seharian kosong..

Mcm tu lah kakma setiap bulan puasa dan selalunya mesti ada je yang tak cukup dgn ubat tu kakma akan pergi melawat klinik coz tak tahan sangat sakit terpaksa lah cucuk ubat bontot..huhu sedih bila ingat balik...
Masa tu fikir sampai bila lah kakma nk bergantung ngan ubat..masa bujang ok lah jgk sakit perut blh tido selimut bagai merengkok mcm udang kena goreng...lepas cucuk pun bukan boleg hilang terus sakit.

Tapi bila ada anak mmg tak boleh nak layan sakit macam zaman bujang, nak  menyusu anakmana nak urus anak2 terpaksa tahan sakit tu sambil buat tugas seorang emak. Lagi2 kalau kena serang gastrik time mengandung, Allah saja yng tahu seksanya.

Syukur Allah temukan kakma dgn vitamin semulajadi..awal2 kakma just abik utk tenaga n bantu proses menyusu ..tapi bonusnya gastrik kakma terkawal..bila baca2 balik tgk pengalaman org lain mmg bgs utk gastrik rupanya..

Sejak tu kakma cuba elak ubat, cuba tengok dulu mcm mana serasi tak dan akhirnya sekarang kakma bebas ubat gastrik...

Sahur..kakma akan bancuh dulu ESP 2 sudu dgn 1 cawan air
Makan nasi 2-3 senduk
Lepas tu mkn peppermint ginger , b complek dan oste (sedih toste kakma dah habis)
Berbuka..kakma akan makan kurma dan  minum ESP dulu ( esp ni best blander dgn buah apa2 jdkan jus) dan peppermint ginger 4bj baru makan berat.

Vitamin yang kakma amalkan

Syukur ya Allah dah berapa tahun kakma dapat puasa tanpa sakit gastrik..
Kawan2 yang pernah kena gastrik tahu lah macam man sakitnya kan...
Yang tak  pernah kena bersyukur lah..

Kawan2 baik kakma jadi saksi mcm mn kakma sakit dulu masa belajar..diaorg lah tlg sapukan minyak panas tlg sapu kat belakang kat labu betis....
terima kasih sahabat dunia akhirat kakma Siti Fatmawati Engku Noraini Engku Abdullah Azura Rahman Norasiah Mahmood Norasikin Mamat Cla Alyas Azmah Mohd Nor.

Jika anda ada masalah gastrik macam kakma cuba lah ikhtiar dengan set gastrik shaklee ni kerana kakma sendiri dan mencubanya dan sangat berkesan.
Jika anda ingin dapatkanubungi kakma , klik sini utk whatsapp http://kakmashaklee.wasap.my/ 

SHAKLEE Independent Distributor
Maisarah (ID 887111)
No Tel: 019-3624134
Email: kmshop143@gmail.com
COD area: kg padang balang, sentul , bandar baru sentul ,dato senu , jalan gombak , setapak ,gombak setia.