Tuesday, 24 July 2018

Cara Hilangkan Parut Chickenpox


Naik chickenpox ketika dah dewasa ni sangat mengerikan.. ini kerana kesan chickenpox pada orang dewasa sangat teruk.
Kakma nak kongsikan pengalaman puan Lenda tentang bagaimana dia diserang chickenpox dan apa yang beliau lakukan untuk hilangkam parut chickepox yang teruk terutamanya di bahagian muka sehingga kulit beliau kembali cantik dam mulus.



Assalammualaikum, izinkan lenda berkongsi pengalaman dijangkiti chickenpox. Sangat berbeza jika kita dijangkiti chickenpox ketika dewasa dan kanak-kanak.
.

Masa itu lenda Ingat lagi bulan puasa, lenda balik ke rumah ibu mertua untuk menyambut Ramadhan. Memang menjadi kebiasaan setiap kali menyambut puasa kami sekeluarga akan pulang ke kampung.
.

Semasa bangun sahur, ketika lenda hendak sikat rambut rasa seperti ada gelembung air di belakang telinga. Mulanya cuma ingat gelembung biasa. Lepas itu terperasan ada gelembung di bahagian tangan , terus terfikir 'aku terkena kudis buta ke??'
.

Kemuncaknya, apabila lenda buat kerja rumah. Bila badan berpeluh makin naik gelembung air timbul di bahagian badan dan muka. Badan pula mula rase sakit-sakit, kepala mula rasa berdenyut. Dah nak masuk waktu asar, lenda terus lemah tidak boleh hendak bangun. Masa itu badan mengigil kesejukan. 
.

Mula muntah-muntah, ibu mertua lenda yang perasan berkemungkinan besar lenda terkena chickenpox, ada beberapa pertua orang lama-lama mak mertua lenda terangkan jika terkena chichkenpox, tapi dlm keadaan yang sakit lenda tak amik peduli, rase hendak menagis pun ade terlalu bisa badan-badan dan terlalu sakit kepala. Petang tu kami mengambil keputusan untuk Pulang ke Johor dan bercadang untuk singgah di rumah emak yang terletak di Segamat. 
.

Dalam perjalanan pulang , lenda tidur kerana terlalu sakit sehinggakan tidak mampu untuk membuka mata, dalam perjalanan itu juga kira-kira 2 jam lenda tak pasti berapa kali lenda muntah. sampai sahaja di rumah emak, lenda terus terbaring di bilik.
.

Setelah selesai berbuka puasa kami pun meneruskan perjalanan pulang ke johor, yang mengambil masa kira-kira 3 jam. 
.

Sepanjang perjalanan lenda hanya tidur berselimut dan berstokin . Walapaun badan berpeluh tetapi rasa sejuk mencucuk-cucuk.
.

Ketika lenda tidur taklah terasa kesakitannya, tetapi apabila terasa, Allahhu Akbar! Hanya Allah sahaja yang tahu.
.

Betullah kata orang tua tua. Biar kena chikenpox semasa kecik. Tidaklah terasa Sakit sangat. Bila terkena semasa kita dah dewasa, memang sakit yang teramat. Muntah-muntah sehinggakan tiada apa yang boleh dimuntah.
.

Perjalanan ke johor lenda rasa lama sangat, Suami terus menghantar lenda ke bahagian kecemasan, Hospital Sultanah Amin ah (HSA) 
.

Sampai di HSA. Tunggu punyalah lama tapi  bila berjumpa doktor, doktor cakap lenda demam biasa.ruam biasa. Jadi kami Pulang ke rumah. Tapi keadaan makin teruk. 
.

Keesokan paginya lenda pergi ke panel klinik tempat lenda bekerja. Doktor terkejut melihat terlalu besar gelembung yang tumbuh di badan lenda. Doktor hanya mampu beri suntikan untuk meredakan kesakitan dan cuti rehat selamat 2 minggu, Setelah itu lenda pulang ke rumah keadaan makin lemah dengan selera makan pun tiada. Lenda cuba makan nutriferon dan sustained release vitamin C untuk Kuatkan Sistem imun. 
.

Setelah 2 minggu alhamdulillah parut-parut chickenpox semakin kering. Hanya tinggal bekas-bekas sahaja, bayangkan lagi beberapa minggu hendak menyambut hari raya Tapi parut chickenpox sangat teruk. 
.

Lenda cuba alternatif lain, iaitu dengan amalkan set radiant 4 Shaklee. Alhamdulilah sangat-sanagt membantu lenda  untuk memulihkan semula parut- parut chiknepox terutama di kawasan muka.
.

Syukur sangat sekarang kulit muka semakin licin dari yang dulu berkat amalkan radiant 4. Keyakinan diri kembali semula. 
.
Jika anda di serang chickepon seperti puan Lenda blh lah anda ikhtiar dengan vitamin shaklee seperti yang puan Lenda amalkan. 

Jika anda berasa di sektar sentul ,gombak dan setapak anda boleh lah hubungi kakma di talian 0193624134. Ini kerana kakma adalah pengedar shaklee sentul , gombak dan setapak.